کمپانی

بررسی سابقه پرافتخار صنعت دام، طیور و آبزیان در ایران

0
پایگاه اطلاع رسانی گروه مالکی

گروه مالکی فعال صنعت خوراک دام و طیور  اظهار داشت با سابقه‌ای ۶۰ ساله و حضور ۵۵۶ واحد فرآوری و تولید انواع خوراک دام، طیور و آبزیان در سطح کشور، امروزه دومین صنعت بزرگ و قطب فعالیت های کشاورزی در ایران است. این صنعت  علاوه‌بر جذب و اشتغال بخش قابل‌توجهی از نیروی کار در بخش‌های کشاورزی و دامپروری،  از جنبه تولید نیز به‌ یکی از کالاهای استراتژیک تبدیل شده است.
به گفته گروه مالکی مهم‌ترین قدم در تولید خوراک دام و طیور تامین مواد اولیه یعنی غلات ذرت، گندم، جو، کنجاله‌ها و سایر ضایعات صنایع کشاورزی و دامی است. بدیهی است که صنعت دام و طیور وابستگی شدیدی به بخش کشاورزی دارد و تغییرات در حوزه کشاورزی، صنعت دام وطیور را شدیدا تحت تاثیر قرار میدهد.

دام  و طیور

بررسی آمار تولیدی صنعت دام و طیور

به گفته کارشناسان گروه مالکی  تا سال ۹۲ تعداد ۵۵۶ واحد در زمینه تولید انواع خوراک دام، طیور، مکمل خوراک دام، طیور و آبزیان، پروتئین دامی و … فعالیت داشته‌اند و براساس آمارهای موجود در وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید انواع خوراک دام، طیور، مکمل‌های دامی و… حدود ۷۲ میلیون تن خوراک دام و طیور خوراک دام و طیور و مکمل‌های دامی ۹/۲ میلیون تن بوده که حدود ۵۵ هزار تن آن دی کلسیم فسفات بوده است.

در سال‌های اخیر میزان نیاز کشور به خوراک دام و طیور ۱۲.۵ میلیون تن شامل ۷ میلیون تن خوراک دام و ۵/۵ میلیون تن خوراک طیور در سال است. به بیان گروه مالکی که با افزایش تعداد دام و طیور، مقدار خوراک مورد نیاز آنها نیز تغییر خواهد کرد. بنا بر آمارهای موجود بیش از ۲ میلیون تن خوراک دام و طیور توسط واحدهای دارای پروانه صنعتی و بقیه آن در مزارع پرورش دام و طیوری که مجهز به سیستم تولید خوراک هستند تولید می‌شود

جالب است بخوانید  فرش؛ آمیخته ای از فرهنگ، هنر و صنعت ایرانیان؛ روح و جان خانه ایرانی

طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان‌های صنایع و معادن استان‌ها، تعداد ۲۰۲ پروانه بهره‌برداری به ظرفیت اسمی ۴/۸۶۶/۸۲۵ تن در زمینه تولید خوراک آماده دام صادر شده است. عمده تولیدکنندگان این محصول در استان‌های تهران و آذربایجان شرقی قرار دارند ولی به دلیل احتیاج مبرم تمامی شهرهای کشور و نیز توجیه‌پذیر نبودن هزینه های حمل‌ونقل بیشتر استان‌های تولیدکننده وجود دارد. ضروری است بدانید با توجه به مشکلات خطوط تولید، ظرفیت واقعی طرح‌ها معمولا بسیار پایین‌تر از ظرفیت اسمی نامبرده است.

صنعت دام

چرا صنعت دام و طیور اهمیت دارد؟

گروه مالکی عنوان داشته است سلامت مواد غذایی به مقاله ای مهم در خانواده ها تبدیل شده است. چرا که غذا و سلامت و بهداشت مواد غذایی در سلامت بشر و رشد جوامع انسانی تاثیر بسیار فراوانی دارد. از طرفی صنعت دام و طیور امروزه تامین کننده قسمت اعظمی از نیاز انسان ها به مواد پروتئینی است. از آن جایی که غذا و پروتئین نیاز هرروزه انسان محسوب می شوند؛ این صنعت نیز روز به روز در حال رشد و قدتمندتر شدن است. به نحوی که امروزه به دومین صنایع قدرتمند در ایران تبدیل شده است.

به بیان دیگر صنعت دام و طیور به عنوان دومین صنعت بزرگ ایران شامل مجموعه بزرگی از اطلاعات تکنولوژی، بهداشت و بیماری، واکسیناسیون، مدیریت تغذیه شامل کنجاله، دان، علوفه، مدیریت پرورش شامل ژنتیک، تولید محصول، کشتار، جوجه کشی، مدیریت بازار و بهبود نهاده های دام و طیور است.

صنعت دام و طیور

کدام صنایع به صنعت دام و طیور وابسته هستند؟

نهاده های دامی از مهم ترین صنایع صنایع وابسته به صنعت دام و طیور هستند. کنجاله، علوفه و دان قسمت عطیمی از سلامت دام و پرنده را تامین میکند. هم چنین از طرفی سبب افزایش رشد تولید شیر و گوشت و تخم مرغ می شود.

جالب است بخوانید  خرید راحت و مطمئن از فروشگاه جهانی

همانطور که گفته شد صنایع پیشین و پسین وابسته ای به صنعت دام و طیور وجود دارد. از طرفی به مانند بسیاری از علوم، علم این صنعت نیز به شدت در حال رشد است. همین امر سبب به وجود آمدن سازمان ها و نهادهای بسیاری برای اطلاع رسانی شده است . هدف این سازمان ها و نهادها ارائه آمار و آخرین اخبار در حوزه صنعت دام و طیور است.

هدف این صنعت نیز رشد و بهبود فرآیندها، نهادها و شرایط محیطی و کاهش بیماری های دامی و طیوری است. تا بدین ترتیب از میزان تلفات دامی و طیور کاسته و به کیفیت محصول نهایی بیفزاید. هم چنین بهبود شرایط رشد و نگهداری دام باعث افزایش کیفیت شیر و محصولات لبنی تولیدی از دام میشود. همین موضوع سبب بهبود کیفیت غذای مصرفی انسان شده و به سلامت وی می افزاید.

صنعت دام و طیور و آبزیان

چگونه میتوان به رقابتی شدن فضای صنعت دام و طیور کمک کرد؟

با توجه به شرایط اقتصادی امروزه این صنعت نیز همانند بسیاری از صنایع داخلی در کشور با بحران های مالی و ارزی روبروست. لذا لازم است که صاحبان این صنایع و کسب و کار های فعال در حوزه دام و طیور از آخرین اخبار و اطلاعات در حوزه فعالیت خود خبر داشته باشند. از این رو درگاه های اینترنت و پایگاه های علمی بسیاری در تلاشند که اخرین اطلاعات و قیمت نهادها را به صاحبان کسب و کارها و صنایع فعال در حوزه صنعت دام و طیور برسانند.

البته خوب است بدانید وجود نشریات مختلف و پایگاه های علمی و اطلاع رسانی، سبب ایجاد فضای رقابتی میان تولیدکنندگان نهاده ها و عرضه کنندگان محصولات وابسته به صنایع دام و طیور باشد. با این شرح که با عرضه قیمت ها، امکان ایجاد نظارت بر قیمت ها وکنترل بازار به وجود آمده و صاحبان دام داری ها و مرغداری‌ها می توانند محصول مورد نیاز خود را با مناسب ترین قیمت، متناسب با نیاز کسب و کار خود تهیه کنند. با جستجویی کوتاه می توان فهمید که پایگاه های اطلاع رسانی بسیاری در این حوزه فعالند و آخرین اخبار و اطلاعات را به فعالان این حوزه برسانند.

جالب است بخوانید  مزایا و معایب برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه

 

وضعیت صنعت دام و طیور در ایران چگونه است؟

حال که از سابقه این صنعت مهم وتاثیر گذار در ایران باخبر شدیم، به خوبی میدانیم که اطلاعات و اخبار مربوط به این حوزه را باید از منابع معتبر دریافت کنیم. چرا که قیمت تمام شده نهادها در قیمت نهایی گوشت و مرغ و تخم مرغ مصرفی و حتی شیر لبنی تاثیرگذار است.

پایگاه اطلاع رسانی دام ،طیور و آبزیان گروه مالکی با ۲۰ سال تجربه و فعالیت موفقیت آمیز در حوزه قیمت گذاری نهاده های دام وطیور و صنایع وابسته به آن یکی از معتبرترین و قوی ترین پایگاه های اطلاع رسانی است؛ که به واسطه تلاش و قدمتی دیرینه تبدیل به یک مرجع بی رقیب در حوزه صنعت دام و طیور و اخبرا و اطلاعات مربوط به آن شده است. صاحبان صنایع و فعالان حوزه دام و طیور برای اطلاع از آخرین اخبار و روش های بهبود فضای کسب و کار، کاهش بیماری ها و تلفات دامی و… می توانند از این پایگاه معتبر دریافت کنند. هم چنین این پایگاه اطلاع رسانی در تلاش است اولین سامانه اطلاع رسانی قیمت ها باشد. ازاین رو همواره مرجعی قوی و معتبر در حوزه قیمت گذاری نهاده ها و صنایع وابسته بوده است.

 

 

چگونه می توان در یک استایل جذاب کراوات و پوشت را می توان ست کرد؟

مقاله قبلی

به چند روش می توان شلوار کتان مردانه را با کفش مردانه ست کرد؟

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در کمپانی