تکنولوژی

بررسی تفاوت های استفاده از سرویس های وایرلس و وای فای

0

وایرلس و وای فای از جمله تکنولوژی هایی هستند که وظیفه به اشتراک گذاشتن سرویس ISP یا ( Internet Service Provider ) میان کاربران را بر عهده دارند. برای همین امروزه بسیاری از افراد از این دو سرویس استفاده میکنند این دو سرویس کاربردی، وظیفه مهمی را بر عهده دارند. اما تفاوت های اساسی میان این دو سیستم چیست؟ در ادامه قصد داریم شما را با تفاوت های اساسی این دوسیستم  کاربردی آشنا کنیم.

کلمه ” Wireless ” به معنای بی سیم که در اصل هم وایرلس و هم وای فای (Wireless Fidelity)، قابلیت اتصال دستگاه ها به اینترنت و بصورت بدون سیم را ایجاد می کنند. همچنین به کمک وای فای می توان دستگاه های مختلف را به یکدیگر متصل کرد. در مقایسه سرعت می  توان گفت سرعت Wi-Fi بیشتر از وایرلس است چرا که این فناوری زیر مجموعه “Bluetooth” است.

 

تکنولوژی وای فای همراه برای همیشه و همه جا با خود داشته باشید 

برای درک بهتر تفاوت وای فای و وایرلس می توان گفت که دستگاه وایرلس لزوما باید به برق شهری متصل باشد، اما دستگاه های وای فای نیازی به اتصال به برق شهری ندارند. علت این مساله این است که برخی از وای فای ها دارای منبع تغذیه داخلی (باتری) هستند و می توانید با استفاده از این قابلیت در هر جایی که هستید و آنتن دهی اینترنت در آن وجود دارد به اینترنت متصل شوید.

 

تفاوت وای فای و وایرلس

در گذشته نه چندان دور برای اتصال کامپیوترها به اینترنت می بایست زمان زیادی صرف کرد و با استفاده از کارت اینترنت در ساعات مشخص و تعریف شده به اینترنت متصل می شدیم و امروزه به لطف پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در تمامی زمینه ها، این صنعت نیز پیشرفت کرده است و حالا تنها با یک وای فای می توان تعداد زیادی دستگاه اعم ازموبایل، تلویزیون، دوربین دیجیتال، تبلت، پرینتر و… را به یکدیگر متصل نموده و این گونه، کارها بسیار آسان می شوند.

جالب است بخوانید  مزایا و معایب برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه

اما در اصل برای اینکه یک Wi-Fi ایجاد شود، از دستگاهی به نام روتر ” Router ” استفاده می کنیم که قابل رمزگذاری است. بدین ترتیب تنها دستگاه هایی که این رمز را در اختیار دارند، می توانند از سرویس اینترنت استفاده کنند. در این روش اگر روتر به اینترنت وصل شود می توانیم به کمک آن اینترنت ایجاد شده را با دستگاه های مختلف به اشتراک گذاشت.

 

اتصال جهانی با یکدیگر با اینترنت

Wireless به تکنولوژی ارتباطی مرتبط است که در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز و ماکروویو، به جای سیم، استفاده می شود که می توان به دستگاه هایی اعم از پیغام گیرها، تلفن های همراه، دستگاه های مکان یاب، سیستم های ماهواره ای، کامپیوترهای قابل حمل، شبکه های کامپیوتری و PDA ها اشاره کرد.

از این رو به کمک وای فای و وایرلس شما می توانید به راحتی به اینترنت متصل شوید و به کارهای اینترنتی روزمره خود رسیدگی نمایید که این نیز به لطف پیشرفت تکنولوژی و فناوری است و نتیجه آن انجام سریع کارها، کاهش ترافیک، صرفه جویی در زمان، صرفه جویی در هزینه و… می باشد.

تفاوت کارکرد وای فای با وایرلس 

در اصل می توان این گونه بیان کرد که میان وایرلس و وای فای تفاوت زیادی وجود ندارد و به به بیان بهتر می توان گفت که مزیت های وای فای بیشتر از وایرلس است و هر دو در اصل یک کار را انجام می دهند. در اصل ارتباط Wi-Fi تنها میان دستگاه های مختلف و Router برقرار می شود که اکثر روترها به یک مودم کابلی یا DSL یا هر نوع اتصال دیگری متصل اند که دسترسی به اینترنت را برای همه دستگاه های متصل به روتر Wi-Fi  ایجاد می کنند.

جالب است بخوانید  بررسی انواع توپولوژی های رایج در شبکه

اما جالب است بدانید محدوده پوششی وایرلس بسیار بیشتر از وای فای است .

همچنین اسمارت فون های امروزی می توانند به سادگی تمام به یک روتر تبدیل شوند و دیتای خود را با دستگاه های دیگر به اشتراک بگذارند که نام این قابلیت ” Wi-Fi Hotspot ” است که می تواند به دلخواه رمزگذاری شود.

شبکه‌های کامپیوتری در سازمان‌ها و شرکت ها چگونه راه اندازی می شود؟

مقاله قبلی

بررسی انواع توپولوژی های رایج در شبکه

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *